Featured Article

ZONDAGMIDDAG 8 DECEMBER 2019 13-17 UUR PARADISO AMSTERDAM BEURS VAN BIJZONDERE UITGEVERS

Silent Woods Uitgevershuis en TYP Genootschap Kunst en Macht presenteren:

  1. HET STIPTE WOLKJE van Dick Tuinder laatste exemplaren nu mét affiche. Ruim drie jaar lang maakte Dick Tuinder wekelijks een cartoon voor de Groene Amsterdammer. Hij leverde daarmee een geheel eigen bijdrage aan de cartoonliteratuur waarbij hij zowel vraag- als uitroeptekens plaatste. Met deze uitgave presenteert Uitgevershuis Silent Woods een verzameling van zijn beste en meest spraakmakende bijdragen aangevuld met niet eerder gepubliceerde prenten waarin de werkelijkheid wederom het vuur aan de schenen wordt gelegd. € 15 eendagsbeursaanbieding bij inschrijving Silent Woods Nieuwsbrief.
  2. DE WERELD ALS DRIFT EN DESILLUSIE 1 en 2. dubbelreuzenpocket van Dick Tuinder. voorinschrijving met reductie verschijnt april 2020 € 24,50
  3. De laatste paar exemplaren van PLOEG + WERK via maartenploeg.nl
Lees verder...
Featured Article

Zo goed als ALLES VAN TYP 1986-2016

TE KOOP OP @BEURSVANBIJZONDEREUITGEVERS ÉN @CATAWIKI
mail p<a>ttypp.nl

Geschiedenis van de edities. Stichting TYP, Genootschap Kunst&Macht

  1. TYP, Typografisch Papier Nummer 1, 31 Augustus 1988, 21×29,7cm, oplage 70 Exemplaren.
  2. TYE, Typografisch Papier A, 1986, 21×29,7 cm, oplage 450 exemplaren.
  3. TYP, Typografisch Papier B, 1997, 21×29,7 cm, 500 exemplaren.
  4. TYP. Typografisch Papier C, 1987. 21×29,7×9,0 cm, oplage 500 exemplaren.
    E. TYP, Typografisch Papier Zomer, 1987, 14,5×21 cm, oplage 100 exemplaren.
  5. TYP, Typografisch Papier Winter 1987, 14,5×21 cn, oplage 100 exemplaren.
  6. TYP, Typografisch Papier D, ZakTyp, 1988, 22×29, 5xů,ê cm, oplage 500 exemplaren.
  7. TYP. Typografisch Papier E, 19s9, 19x29x4,5 cm, oplage 500 exemplaren.
  8. TYP Typografisch Papier Fax Of Life, 1989. 14,7x21x0,8 cm, oplage 500 exemplaren.
  9. TYP. Typografisch Pa pier Koninginnedag issue 1990, 33×33 cm 100 exemplaren
  10. TYP, Tape, 1991, 20×12*3 cm, oplage verzonden via P.A.R.K
Lees verder...

Betere Muziek

09 07 2020

Beste Oscar,

Jij vroeg me wat ik me weet te herinneren van de avond in Paradiso ergens in november 1980, “Maakt de Rietveld betere muziek dan schilderijen?”.

En eigenlijk weet ik er niet heel veel (meer) van, laat staan Jos Houweling*, die er toch van alles van zou moeten weten, maar die mij de wedervraag stelde of het “één, twee drie of vier avonden” waren.

Dus hoe dan ook het is mooi om dingen te vergeten en om vooruit te kijken er zijn nog veel mooie muziek te maken LP’s uit te brengen en zojuist luister ik nog naar een nieuwe opname one bigboi die dit jaar cum laude afstudeerde de aan het conservatorium in de richting popmuziek.… Lees verder...

HERINNERINGEN 1940-1945

TONN WILLEM MERTENS

***

Voor Cuneke, Josine, Peter en Erik,
voor Noor, Erik Jr, Jurre, Maya, Sanne, Emma en Jelle
en voor wie er volgen.

Het schrijven van memoires doen mensen, die terecht of ook ten onrechte, menen in de samenleving belangrijk te zijn geweest. Het schrijven van dagboeken is het resultaat van een innerlijke drang. Achteraf blijken de schriften in geschiedkundig opzicht soms belangrijk en soms ook kunnen ze beter als waardeloos in de prullenmand. Over de oorlogsjaren heb ik geen dagboek bijgehouden. Memoires schrijven zie ik niet zo zitten.

Anderzijds heb ik ervaren, dat er hoe ouder je wordt nieuwsgierigheid ontstaat naar wat je voorouders hebben gedaan. En wie zij eigenlijk waren. Nu is in mijn leven, voorzover ik het zelf voel zonder er onder gebukt te gaan, de periode ’40-’45 van relatief grote betekenis geweest.

Lees verder...

Het Calvinistisch Anarchisme op Urk

Parool – 3 juni 1989

KATRIEN GOTTLIEB

Een bevroren meer waarop zes schaatsers ieder een andere kant uitrijden, terwijl er tóch gezamenlijke ijspret heerst. Zo ongeveer karakteriseert Atte Jongstra, de enige schrijver onder de vormgevers, de redactie van het tijdschrift Typ. De in het colofon opgenomen stelling: “Typ, Typografisch Papier is een tijdschrift dat informeert en opinieert over het beeld in de vormgeving, kunst en letteren” is waarschijnlijk de enige steeds terugkerende consensus waarachter de leden van de redactie zich blijvend willen scharen.
Een Amsterdams café. Jan Dietvorst, Henk Groenendijk, Peter Mertens, Max Kisman, Kees Maas en Atte Jongstra komen één voor één het etablissement binnen. Typ E is uit en zal volgende week de toonbank van elke betere boekhandel sieren.… Lees verder...