De psychologie van het beeldscherm
door: Louis Stiller
2 ____________________________________________________
Allerminst. Steeds meer mensen lezen van het scherm. Hun eigen teksten, brieven, berekeningen en agenda's bekijken ze op een monitor, evenals de elektronische post van anderen. En niet te vergeten de vele nieuwsgroepen, World Wide Web-paginaUs, databases en digitale tijdschriften. Langzaam maar zeker, zo kunnen we wel stellen, neemt het lezen van scherm meer dagelijkse uren in beslag dan het lezen van papier. Dat merk ik bij mijn eigen leeservaring: ik lees meer e-mail dan brieven, zoek meer achtergrondfeitjes op het Internet dan in een encyclopedie, en bekijk CD-ROMs alsof het koffietafelboeken zijn. En daarin ben ik niet de enige. Uit recent Engels onderzoek van Margaret Shoddon van de Universiteit van Brighton blijkt dat wij, informatiewerkers, gemiddeld zo'n zestien uur per week achter het beeldscherm zitten - waarvan zo'n zes uur thuis. Dat is meer dan drie uur per dag. En gezien de huidige ontwikkelingen zal dit aantal binnen enkele jaren oplopen tot meer dan vier uur dagelijkse beeldschermkluistering.

<-- terug | lees verder -->

_____________________________________________________

TYP FRONT

©1995 TYP/Typografisch Papier and the author