door: Koosje Sierman |
|
De omstandigheden -een smalle strook van hard, ongepolijst graniet- sloten subtiliteiten, zoals schreven aan de letters, uit. De Roos paste toen een unciaal-achtige letter toe. Alle partijen toonden zich ingenomen met het resultaat: Van Royen, het Toorop-comité en niet in de laatste plaats De Roos zelf. Hij werkte het ontwerp uit, en enige maanden later al kon de Libra door de Lettergieterij in produktie genomen worden. Ondanks haar ronde lettervormen, waar De Roos het patent op leek te hebben, is de Libra door haar kalligrafische karakter een buitenbeentje in zijn oeuvre dat hoofdzakelijk bestaat uit "geconstrueerde letters bestaat. Toch had De Roos, in tegenstelling tot | bijvoorbeeld Jan van Krimpen, geen professionele kalligrafische achtergrond. Zijn eigen handscrift was gaaf en krachtig, maar weinig opzienbarend. Om speciaal schrijfgerei bekommerde hij zich nauwelijks. Toen de balpen eenmaal uitgevonden was ging hij dan ook zonder grote gewetensnood over op dit praktische, maar door sommige calligrafen vermaledijde hulpmiddel. Schrijfmeester Paul Standard liet zich deze mogelijkheid niet ontglippen om de inmiddels vijfenzeventigjarige De Roos per brief tot de orde van pen en inkt terug te roepen (4). Met de Libra had De Roos een all-round letter beoogd, die even geschikt zou zijn voor `inscripties en opschriften' als voor langere teksten. lees verder --> |
©1996 TYP/Typografisch Papier and the author
|