De Libra van S.H. de Roos: een Uitmiddelpuntige
door: Koosje Sierman
5 ______________________________________________

In beide vormen is de Libra toegepast -ook door De Roos zelf- maar met wisselende resultaten. Ze bleek zich goed te lenen voor smoutwerk, maar als boekletter was ze een kwelling voor het oog.

De Libra werd door de L.A. gepousseerd in een sfeer van luxe en elegantie. In de letterproef figureerde zij in het reclamedrukwerk van fictieve hotels, reisorganisaties en modehuizen. Dr. G.W. Ovink -later esthetisch adviseur bij L.A.- vond deze "automobieladvertenties en zakelijke modeplaatjes" een weinig passende omgeving voor de Libra , die hij juist geschikt vond om "enkele inhoudsrijke woorden te zeggen, als 't ware eenmaal en voor goed". Over de Libra als boekletter oordeelde hij streng maar rechtvaardig; "de Libra bladzijdenlang doorbabbelend gaat recht tegen mijn gevoel in". De praktijk gaf hem daarin gelijk (5).
Waren de letters door de Lettergieterij eenmaal de wijde wereld ingezonden, dan konden zij hun geestelijke vader nog voor grote verrassingen plaatsen.

lees verder -->

_______________________________________________

TYP 3.0 INDEX

©1996 TYP/Typografisch Papier and the author