Op de 34e beurs van kleine uitgevers presenteerde de stichting TYP zich verrassend als TTYPP. Titi Wai Pipi.
De geschiedenis van TYP gaat terug naar 1986, met het uitbrengen van TYP, typografisch papier. Zoals meer uitgevers hadden zij de sleutel gevonden tot kleinschalig uitgeven. Het allereerste nummer was met schaar en lijm geplakt en gekopieerd, het tweede nog traditioneel gezet en geplakt, latere nummers werden met de eerste Macjes ge-DTPt.
In 1991 waren er plots – en al – uitgaven op diskette: een digitaal font, en een heuse op het scherm te beleven poëziebundel, WIMs album.
In 1994 volgde een waarachtig webmagazine op www.typ.nl, maar zo’n tien jaar terug was de drang er even af. Geen nieuwe nieuwe media uitgaven meer, uitgezonderd prikkelende acties op de jaarlijks beurs van kleine uitgevers, waaronder een heuse muzikale drone in het kaders van ‘mindpublishing’.
Vorig jaar was er dan plots een ‘Talented Young Professional’ als koper van de URL typ.nl. Dat gaf een nieuwe impuls.
Zo werd TYP TTYPP, en koos voor progressief ‘crossmedia’ uitgeven: een kluwen met zowel een papieren bundel – over geld -, een toer langs zaaltjes, een vitaal weblog op ttypp.nl en als klap op de vuurpijl een heuse iPad app.
Daarin werd het drukwerk tot leven gebracht met beweging, geluid, en interactie. In een wisselwerking met de andere uitingsvormen.
De papieren versie was uitverkocht voor verschijnen, maar in de app store van Apple oneindig op voorraad.
Prompt volgde een tweede uitgave op iPad: IJsseloever.
TTYPP stond weer volop in de aandacht. De kassa rinkelde.
Hoe beviel dat? Kon er wel lekker geaaid en geroken aan de uitgaven? Is het niet een knieval voor de winkel van appel? En ook: hoe deden ze dat?
Nou, aaien kan eens te meer, het ruikt hetzelfde als een vers boek, en nog mooier dan een slinkende stapel boeken is de stijgende curve die een wereldwijd publiek laat zien, ook rijkt die na een jaar nog maar tot 1000 verkochte exemplaren.
(Inmiddels is de eerste uitgave geüpdate naar een gratis versie met een extra reclamepagina voor de tweede uitgave. Zo gaat dat, nooit af en nooit op, van hier tot Tokyo).
En het ging uitgeeftechnisch in 2012 dankzij de samenwerking, en het Adobe uitgeef abonnement van Three Publishers, mét de Folio plug – gewoon – in inDesign. Mertens en Kisman werkten samen met Frederiks, via een online gedeelde Dropbox. Jaja.
Zo klaar.
En – doe dat ook – in 2013 staat een nieuwe uitgave op stapel: “Van poezie tot beursbericht en broncode. Van beeldverhaal tot naakte kunst en comics. Misschien blijft zelfs de mode niet buiten beeld.”
En dat dan weer zelfs zonder Folio, nu in Apple’s iBooks Author, in eén nieuw nummer dat zich voortdurend ververst. Onophoudelijk.
Zo kan het en zo moet het, meer is beter.
Doe als TtYPp.
Hou van Papier, aai het tablet.
35e Beurs van Kleine Uitgevers Zondagmiddag 9 december 2012 Paradiso Amsterdam