Volgens sommigen is de oorlog in Syrië heilig. Uit het oogpunt van marketing is de kwalificatie ‘heilig’ een vondst die nieuwe deelnemers aantrekt en tegelijk de tegenstanders ontmoedigt. Iets dat heilig is heeft een boven persoonlijk gezag; het gaat over meer dan een conflict over de verdeling van goederen die schaars zijn. De rechtvaardige zaak dat is waar martelaren hun mensenoffers voor brengen. Lijden was ellendig, maar in de heilige oorlog heeft het als onderdeel van een plan een bestemming gekregen.
Heilig is een exclusief begrip, het kan maar op één ding tegelijk betrekking hebben. Zoals een almachtige God ook maar aan één van de kanten kan staan. De oorlog met Troje duurde in de versie van Homeros negen jaar omdat veel goden zich er mee bemoeiden die regelmatig in oppositie waren met elkaar. De vraag is wat God precies van zijn gelovigen wil. Aan het verloop van de gevechtshandelingen zou je kunnen afleiden dat X er niet op die beslissende manier bij betrokken is.
Jihad, dat is stemmingmakerij.
De tegenstanders zijn abstracties als ‘ongelovigen’ en Amerika. Omdat de martelarenbrigade nooit persconferenties geeft en de jihadist – als hij al spreekt – zich ten hoogste beroept op antieke inscripties op stenen die nog veel ouder zijn ontstaat de indruk dat er geen moderne missie is. De jihad maakt eerder de indruk van een langgerekte zelfmoord. Een zelfvernietiging die is vermomd als een overwinning.
J.D.