




De media begrippenlijst.
Vol nieuw onbegrip.
Dank voor uw uitnodiging om een lezing te komen geven over Kunst en de Nieuwe Media, maar ik weet dat ik er toch niet op in kan gaan. Ten eerste loop ik al sinds jaar en dag om de Kunst heen. en dag om de Kunst heen.
In conceptuele bogen.
En die nieuwe media, daar durf ik niets over te zeggen. Ik weet al amper wat de oude zijn. En waarom. En een lezing, dat komt niet eens voor in de door mij voor de gelegenheid aangeschafte media- begrippenlijst, ik bedoel dat zal wel heel nieuw of heel oud zijn. Ik heb wel eens ergens gelezen dat een filosoof, of de antropoloog Levi-Strauss, heeft gezegd dat de mens zijn eigen medium is: stembanden voor geluiden, de huid beschilderd met symbolen, bewegend op rituele ritmes. Met volle maan, tijd voor een huisfeest. Misschien dat ik dat het beste kom doen bij u: ikzelf als nieuw medium (oude wijn in nieuwe zakken). Ik zou wel kunnen komen met van alles wat ik leuk vind en dat in een eigen vorm gieten, om in uw auditorium de projectiefaciliteit en de technische voorzieningen voor alle gangbare systemen een beetje te bekijken. En omdat ik het inmiddels gelogenstrafte motto ‘Meer is Beter’ in mijn projecten heb hooggehouden breng ik zo veel mogelijk mee: mijn harde schijf vol, videobanden voor een dag kijken en stukjes uit de bladen, die als ik voorlees nog een dag nemen. Ik bedoel maar en dat alles tegelijk, want meer is beter. Net zo lang tot de laatste naar huis wil of slaapt. Is dat wat?
4D
Midden 1990 ontstond de Vierde Dimensie. De Vierde Dimensie is —gewoon— de toevoeging van de factor tijd aan de derde. Met behulp van tijd (en de nodige technische hulpmiddelen als dia-, film-, video- apparaten en computers) kunnen de `middelen tot overdracht en verspreiding van kennis en informatie’ in beweging worden gezet. Bovendien staat de Vierde Dimensie voor de fantasie en het onmogelijke. Juist de opdringerige nieuwe techniek dwingt de kunstenaar tot fantaseren over het onmogelijke. Uiteindelijk zal dat de manier veranderen waarop we naar dingen (schilderijen, reclamebiljetten, land- schappen, folders, films, etsen, of wat voor een beeld dan ook) kijken. Terwijl merkbaar voor iedereen het aanbod van beelden in tempo hoger en in hoeveelheid groter wordt, dient de beeldend kunstenaar al dan niet bewust een veranderende en nieuwe beeldtaal te hanteren die daarop aansluit en, beter nog, daarvan gebruik maakt. Het veranderende karakter van beelden brengt voor sommigen verwarring teweeg; het beeld schijnt zich te mengen tot een beeldenmoes. Terwijl juist traditionele kunstenaars zich tegen die beeldenstorm willen beschermen (om de eigen gelederen zuiver te houden, behoudzucht omwille van de behoudzucht?), zou het ze een zorg moeten zijn. Kunst is alles en alles is kunst, hoe meer beelden hoe beter en hoe meer mogelijk- heden om visueel ‘vierdimensionaal’ mee te manipuleren. De dadaïstische manier van met beelden omgaan, die mensen als Marcel Duchamp (met tijdgenoten en volgelingen) hanteerde —ironisch en scherpzinnig, de tijd zuiver reflecterend, ons op het juiste spoor van grotere culturele ontwikkeling zettend— is door de ontwikkeling van beeld- en kennistechnologie eens te meer minder onmogelijk.
De beurt is aan ons! Precies! Meer is Beter!
Bijschriften
Super Twintris, Videokid, Astroids en Leander, diskettes vol digitaal genot, varende helden, identificatie, lyriek en fantastische werkelijkheid voorschiet en rukrijpe mannelijke pubers. Voor ons is er Powermonger (steden met mensen die schapen eten, Populous (godjes die donkere wolken pakken zich samen), SimCity (de burgemeester en de macht), SimAnt, Neuromancer met volwassen dramatiek: macht, God en digitale rot.
Cyberpunk video
Met Timothy Leary over de virtuele werkelijkheid en William Gibson over cyberpunk, hackers en digitale anarchie.
De 21e eeuw
Engagement in de handen van het linksradicale bulletinboard De Zwarte Ster.
Meer is beter video
Projecten onder die noemer, waaronder video waakt over uw en onze eigendom en de weerslag van Strien millennia presents the First taks promotioneel nieuws event
De lezer tussen woord en beeld drie essays en een scenario met het ECI prijswinnend essay van Louis Stiller: machine die het lied bevat, Italo Calvino en de literatuurmachine: Honderd Trijoen angstvallig gekoesterde hoekjes van onze psyche die hetzelfde zullen blijven.
The Electronic Gallery\
Als cultureel onderdeel van the Aids Stack voor het Zero Positive Ball.\
Agitprop omdat stille dood betekent en medische informatie nou eenmaal geen vermaak is.
FAX TYP
Over de achterstand van de geest over nieuwe media
Rotterdam Interactief
650 jaar economische geschiedenis om kriskras als door een sprookje te bladeren.
TYP KIEM.
Met behalve digitaal het definitief postmodern een nieuw Age lettertype, een mix van de Futura in de Bordeaux nie: de vue Downey. Ook de promotie diskette van de Wim de werkgroep interactieve media met album: interactief proza in beeld Rijn: mijn fiets staat in de regen en ik ben blij en precies ja inderdaad en waarom ook niet dus jij hoort bij mij.
De discoradio
Instant en ritmisch, de beat terug gebracht naar haar Karen en ultieme waarde, de herhaling.
ENTAMATOR
De menselijke geest is een prachtig ding voor al die van mij kan ik u van Harte aan bevelen je weet niet wat je meemaakt gewoon
Toeval is uitgesloten, niemand wint ik bedoel maar.
Pretentie de emotionele waarde van een goed vertelde mop.
Park 4D tv uur beeld en geluid elke vrijdag nacht salto kanaal vier to watch is to steal watch this steel hoe is T vis.
Ambitie de telematische oorlog
Het schetsboek de kring. Kwaliteit dan nog over de militairen die onze techniek aandragen die wij moeten toepassen en hoe wij van de werkelijkheid moeten leren houden. Of een foto van een man met een vizier op een super joystick in de hand en manipulatie om hoe dan ook rechtstreeks in de geest te komen. Bovendien hoe je een goed boek beleefd zonder kleur, geur, ruimte of beweging. Een kwestie van kwaliteit.
Niveau de binnen zijn reclame en Droste die de trend volgt.


Super Twintris, Videokid, Astroids en Leander, diskettes vol digitaal genot, varende helden, identificatie, lyriek en fantastische werkelijkheid voorschiet en rukrijpe mannelijke pubers. Voor ons is er Powermonger (steden met mensen die schapen eten, Populous (godjes die donkere wolken pakken zich samen), SimCity (de burgemeester en de macht), SimAnt, Neuromancer met volwassen dramatiek: macht, God en digitale rot.
Cyberpunk video
Met Timothy Leary over de virtuele werkelijkheid en William Gibson over cyberpunk, hackers en digitale anarchie.
De 21e eeuw
Engagement in de handen van het linksradicale bulletinboard De Zwarte Ster.
Meer is beter video
Projecten onder die noemer, waaronder video waakt over uw en onze eigendom en de weerslag van Strien millennia presents the First taks promotioneel nieuws event
De lezer tussen woord en beeld drie essays en een scenario met het ECI prijswinnend essay van Louis Stiller: machine die het lied bevat, Italo Calvino en de literatuurmachine: Honderd Trijoen angstvallig gekoesterde hoekjes van onze psyche die hetzelfde zullen blijven.
The Electronic Gallery
Als cultureel onderdeel van the Aids Stack voor het Zero Positive Ball.\
Agitprop omdat stille dood betekent en medische informatie nou eenmaal geen vermaak is.
FAX TYP
Over de achterstand van de geest over nieuwe media
Rotterdam Interactief
650 jaar economische geschiedenis om kriskras als door een sprookje te bladeren.
TYP KIEM.
Met behalve digitaal het definitief postmodern een nieuw Age lettertype, een mix van de Futura in de Bordeaux nie: de vue Downey. Ook de promotie diskette van de Wim de werkgroep interactieve media met album: interactief proza in beeld Rijn: mijn fiets staat in de regen en ik ben blij en precies ja inderdaad en waarom ook niet dus jij hoort bij mij.
De discoradio
Instant en ritmisch, de beat terug gebracht naar haar Karen en ultieme waarde, de herhaling.
ENTAMATOR
De menselijke geest is een prachtig ding voor al die van mij kan ik u van Harte aan bevelen je weet niet wat je meemaakt gewoon
Toeval is uitgesloten, niemand wint ik bedoel maar.
Pretentie de emotionele waarde van een goed vertelde mop.
Park 4D tv uur beeld en geluid elke vrijdag nacht salto kanaal vier to watch is to steal watch this steal this tape this
Ambitie de telematische oorlog
Het schetsboek de kring. Kwaliteit dan nog over de militairen die onze techniek aandragen die wij moeten toepassen en hoe wij van de werkelijkheid moeten leren houden. Of een foto van een man met een vizier op een super joystick in de hand en manipulatie om hoe dan ook rechtstreeks in de geest te komen. Bovendien hoe je een goed boek beleefd zonder kleur, geur, ruimte of beweging. Een kwestie van kwaliteit.
Niveau de binnen zijn reclame en Droste die de trend volgt.

Bijschriften
Super Twintris, Videokid, Astroids en Leander, diskettes vol digitaal genot, varende helden, identificatie, lyriek en fantastische werkelijkheid voorschiet en rukrijpe mannelijke pubers. Voor ons is er Powermonger (steden met mensen die schapen eten, Populous (godjes die donkere wolken pakken zich samen), SimCity (de burgemeester en de macht), SimAnt, Neuromancer met volwassen dramatiek: macht, God en digitale rot.
Cyberpunk video
Met Timothy Leary over de virtuele werkelijkheid en William Gibson over cyberpunk, hackers en digitale anarchie.
De 21e eeuw
Engagement in de handen van het linksradicale bulletinboard De Zwarte Ster.
Meer is beter video
Projecten onder die noemer, waaronder video waakt over uw en onze eigendom en de weerslag van Strien millennia presents the First taks promotioneel nieuws event
De lezer tussen woord en beeld drie essays en een scenario met het ECI prijswinnend essay van Louis Stiller: machine die het lied bevat, Italo Calvino en de literatuurmachine: Honderd Trijoen angstvallig gekoesterde hoekjes van onze psyche die hetzelfde zullen blijven.
The Electronic Gallery\
Als cultureel onderdeel van the Aids Stack voor het Zero Positive Ball.\
Agitprop omdat stille dood betekent en medische informatie nou eenmaal geen vermaak is.
FAX TYP
Over de achterstand van de geest over nieuwe media
Rotterdam Interactief
650 jaar economische geschiedenis om kriskras als door een sprookje te bladeren.
TYP KIEM.
Met behalve digitaal het definitief postmodern een nieuw Age lettertype, een mix van de Futura in de Bordeaux nie: de vue Downey. Ook de promotie diskette van de Wim de werkgroep interactieve media met album: interactief proza in beeld Rijn: mijn fiets staat in de regen en ik ben blij en precies ja inderdaad en waarom ook niet dus jij hoort bij mij.
De discoradio
Instant en ritmisch, de beat terug gebracht naar haar Karen en ultieme waarde, de herhaling.
ENTAMATOR
De menselijke geest is een prachtig ding voor al die van mij kan ik u van Harte aan bevelen je weet niet wat je meemaakt gewoon
Toeval is uitgesloten, niemand wint ik bedoel maar.
Pretentie de emotionele waarde van een goed vertelde mop.
Park 4D tv uur beeld en geluid elke vrijdag nacht salto kanaal vier to watch is to steal watch this steel hoe is T vis.
Ambitie de telematische oorlog
Het schetsboek de kring. Kwaliteit dan nog over de militairen die onze techniek aandragen die wij moeten toepassen en hoe wij van de werkelijkheid moeten leren houden. Of een foto van een man met een vizier op een super joystick in de hand en manipulatie om hoe dan ook rechtstreeks in de geest te komen. Bovendien hoe je een goed boek beleefd zonder kleur, geur, ruimte of beweging. Een kwestie van kwaliteit.
Niveau de binnen zijn reclame en Droste die de trend volgt.
