Featured Article

Art. Down. Under.

Kunstenares Hannah Black heeft in een door 25 collega’s mede ondertekende open brief aan de curatoren van de Whitney Biennial 2017 gevraagd om uit de tentoonstelling een schilderij te verwijderen. Zij vraagt zelfs om de vernietiging van Open Casket van Dana Schutz, een post-mortem portret van de zwarte Amerkaanse tiener Emmett Till die in 1955 op grond van valse beschuldigingen in het stadje Money, Mississippi werd gelyncht.

Of deze controverse groot dan wel klein is, is een kwestie van perspectief. Alle ondertekenaars, inclusief Black zelf zijn African Americans. De gevoeligheid voor ‘identity politics’ – de courante aanduiding African American is er o.a. een exponent van – is in de Verenigde Staten onverminderd groot en de rassenstrijd in het bijzonder is een vuur waarin een klein voorval soms met gemak een steekvlam wordt .… Lees verder...

Evidence

Evidence verschijnt naar aanleiding van de gelijknamige tentoonstelling van Jan Dietvorst en Roy Villevoye van 13 mei tot en met 16 juli 2017 in Argos in Brussel. De in hun gezamenlijke filmwerk gebruikte wijze van monteren is in dit boek toegepast op 144 foto’s uit hun archief. In een collage van beelden komen hun uiteenlopende interesses en thema’s samen. Kunsthistoricus en curator van de tentoonstelling Andrea Cinel gaat in zijn bijdrage aan het boek in op de niet verhalende en non-lineaire wijze waarop in hun werk verbanden worden gelegd en betekenis wordt gegenereerd. Filmmaker en cultuursocioloog An van Dienderen plaatst hun werk buiten het traditionele documentaire genre dat zich volgens haar kenmerkt door een voorspelbare claim op de werkelijkheid en een vaststaande gezagsverhouding tussen de filmmaker en zijn onderwerp.… Lees verder...

#SEXONLY

In the late fall of this year a selection of his sex and erotic drawings will be published in ‘Sex Only, Max Kisman – diary drawings 1987-2017’ by @SubQpublishers from Amsterdam, Netherlands, a new publisher of graphic novels and other visual stories.
#MAXKISMAN
Max Kisman’s (NL, 1953) early adaption of computers in the early 1980’s signified his design practice for decades for magazines, books, identities, illustration, television, web and typedesign. Yet the core of his expression has been founded in his love for drawing. Transferring the physical sense or feel of a curve as a quality in his (digital) drawings became a signature style. Meanwhile Kisman has kept a visual diary of his whereabouts, relationships, travels and activities for 30 years.

Lees verder...